W E B L O U X
راه های افزایش سئو

بالا بردن رتبه سایت و حفظ جایگاه در نتایج موتورهای جستجو مهمترین فاکتور برای بقای هر کسب و کار آنلاین می باشد. در این راستا برای افزایش سئو و بهینه سازی سایت، ابتدا باید بدانید که سئو چیست و چه روش هایی  برای ارتقاء آن وجود دارند؟ این مقاله به صورت جامع تمام موارد سئو تکنیکال (Technical SEO) و سئو داخلی (On-Page SEO) را پوشش میدهد. برای تهیه یک چک لیست نهایی افزایش سئو با ما همراه باشید.

سئو تکنیکال چیست؟

در ابتدا لازم است با این مفهوم بیشتر آشنا شوید. سئو تکنیکال یا سئو فنی (Technical SEO) در واقع مجموعه اقداماتی هستند که با بکارگیری آنها ساختار وب سایت بهینه می شود.برای تکمیل استراتژی کامل سئو اولین قدم، بهبود سئو تکنیکال است. برای داشتن ترافیک ارگانیک، رتبه بالا و بهبود نرخ تبدیل باید اطمینان حاصل کنید از اینکه وب سایت در بهترین سطح ممکن قرار گرفته است.

 رعایت این اصول به بهینه سازی سایت برای ایندکس و خزش راحت‌تر موتورهای جستجو می انجامد. این موارد شامل بهینه سازی کدها، فعال سازی SSL، ساخت نقشه سایت و غیره هستند که به جزئیات هر یک خواهیم پرداخت.

این بخش به موارد فنی یا تکنیکال سایت می پردازد و به زیرساخت وب سایت اهمیت می دهد و به محتوا ارتباطی ندارد. اصول سئو تکنیکال برای تمام وب سایت ها صرف نظر از اینکه در چه زمینه ای فعالیت دارند، اهمیت بالایی دارد.

1. بهبود تجربه کاربری (User Experience)

هنگامی که کاربری وارد سایت شما می شود، تجربه و تعاملی را از بازدید سایتتان بدست می آورد. این همان تجربه کاربری یا User Experience می باشد که به اختصار به آن UX می گویند. چرا این فاکتور مهم است؟ چون مهمترین فاکتور برای گوگل راحتی کاربران است. هرچقدر کاربر در سایت شما احساس راحتی کند و به آنچه که نیاز دارد براحتی دست یابد، زمان زیادتری را در سایت شما می ماند. حتی برای جستجوهای بعدی خود نیز وبسایت شما را انتخاب خواهد کرد.

شما می بایست سایت خود را از سه جنبه اصلی برای بهبود این تجربه بررسی و بهینه کنید:

  • تأخیر ورودی اول یا FID: هنگامیکه سایت بارگذاری می شود تا مدتی که کاربر بتواند با آن تعامل برقرار کند را اندازه گیری می کنند. برای داشتن یک تجربه کاربری خوب، صفحه باید FID کمتر از 100 میلی ثانیه داشته باشد.
  • بزرگترین عنصر محتوایی یا LCP: زمانی که طول می کشد تا بزرگترین عنصر محتوایی (مثل اسلایدر یا عکس) در وب سایت بار گذاری شود. این زمان باید در مدت 1.2 ثانیه یا کمتر باشد تا یک تجربه خوب را برای کاربر داشته باشد.
  • تغییر چیدمان تجمعی یا CLS: وقتی صفحه وبسایت شروع به بارگذاری می کند مدت زمانی طول می کشد تا تمام عناصر از نظر بصری درون صفحه ثابت شوند. سایت ها باید تلاش کنند که CLS کمتر از 0.1 ثانیه داشته باشند.

عواملی که در بالا معرفی کردیم از جمله عوامل رتبه‌بندی در سرچ کنسول گوگل هستند. در آنجا می توانید آدرس هایی (URL) که دارای مشکل هستند را مشاهده و بررسی کنید.

در اینجا چند ابزار جهت آنالیز و بهبود هر یک از عوامل فوق معرفی می کنیم:

·        GTmetrix

·       Webpagetest.org

ما برای بهبود عملکرد سایتتان چند پیشنهاد داریم:

  • اجرای بارگذاری تنبل برای تصاویر
  • بهینه سازی فرمت های تصویر برای مرورگر (مانند webp)
  • بهبود عملکرد فایل های جاوا اسکریپت و cs
سرچ کنسول گوگل

2. سایت خود را از نظر خزیدن چک کنید

دوم، باید مطمئن شوید که سایت شما عاری از هرگونه خطای خزیدن است. خطاهای Crawl زمانی اتفاق می افتد که یک موتور جستجو در هنگام دستیابی به صفحه ای در وب سایت شما موفق نمی شود. در اینجا چند نمونه از بهترین وبسایت ها که می توانند به شما کمک کنند را معرفی می کنیم:

در سرچ کنسول گوگل این خطاها گزارش می شوند. هنگامیکه خطاهای خزیدن را بررسی می کنید باید تمام موارد زیر را بدرستی انجام دهید:

الف) همه ریدایرکت ها را با ریدایرکت 301 به درستی اجرا کنید.

ب) صفحات خطای 4xx و 5xx را مرور کنید تا متوجه شوید که می خواهید آنها را به کجا هدایت کنید.

نکته: همیشه باید مراقب زنجیره ها یا حلقه های تغییر مسیر باشید، یعنی زمانیکه URL ها چندین بار به URL دیگری هدایت می شوند.

3. لینک های داخلی و خارجی شکسته (broken) را رفع کنید.

ساختار ضعیف لینک دهی می تواند باعث تجربه کاربری (UX) ضعیف هم برای انسان ها و هم برای موتورهای جستجو شود. برای افرادی که روی لینکی در وب سایت شما کلیک می کنند و متوجه می شوند که آنها را به آدرس اشتباه یا آدرسی که وجود ندارد انتقال میدهند، می تواند خسته کننده باشد.

باید جلوگیری از این اتفاق باید موارد زیر را بررسی کنید:

  • پیوندهایی که با 301 یا 302 به صفحه دیگری هدایت می شوند
  • پیوندهایی که به صفحه خطای 4XX می روند
  • صفحات یتیم (صفحه هایی که اصلاً به آنها پیوند داده نمی شود)

برای رفع لینک های خراب، باید URL مورد نظر را به روز کنید یا اگر این لینک دیگر وجود ندارد، آن را به طور کامل حذف (با ریدایرکت 410) کنید.

4. حذف محتوای تکراری (duplicate content) یا بی کیفیت

 مطمئن شوید که محتوای تکراری یا فاقد کیفیت در سایت شما وجود ندارد. محتوای تکراری می تواند ناشی از عوامل زیادی باشد، مانند استفاده از فیلترینگ محتوا (فیلتر کردن محصولات در صفحه فروشگاه)، داشتن چندین نسخه از سایت و محتوای کپی شده.

مهم است که به گوگل اجازه دهید فقط یک نسخه از سایت شما را ایندکس کند. به عنوان مثال، موتورهای جستجو همه ی این دامنه ها را به عنوان وب سایت های مختلف می بینند نه یک وب سایت:

 https://www.abc.com 

 https://abc.com 

http://www.abc.com

 https://abc.com

رفع محتوای تکراری را می توان به روش های زیر برطرف کرد:

  • تغییر مسیرها به نسخه اصلی URL بوسیله ریدایرکت 301. بنابراین اگر نسخه ترجیحی شما https://www.abc.com است، سه نسخه دیگر باید توسط کد 301 مستقیماً به آن URL هدایت شوند.
  • استفاده از no-index یا تگ canonical در صفحاتی که محتوای مشابه دارند.
  • در صورت امکان، هر گونه محتوای تکراری را حذف کنید

5. فعال کردن SSL برای سایت

گواهی SSL یکی از راه های افزایش امنیت سایت است که پروتکل https را فعال میکند. در سال 2014، گوگل اعلام کرد که یکی از عوامل افزایش رتبه، استفاده از پروتکل HTTPS است. بنابراین اگر سایت شما هنوز HTTP است، زمان آن رسیده است که تغییر کند.

با نصب این گواهی پروتکلی HTTP به HTTPS تغییر می کند ( Sمخفف Secure). برای سایت هایی که از قبل وجود داشته اند ولی این گواهی را ندارند تنها کافیست SSL رایگان هاست خود را فعال کنند و یا به بخش پشتیبانی شرکت هاستینگ خود مراجعه نمایند. 

بعلت تغییر یافتن نشانی سایت به https می بایست اقداماتی از جمله ریدایرکت کردن انجام گیرد تا از ترافیک ورودی کاسته نشود. زیرا آدرس سایت با HTTPS برای گوگل متفاوت با آدرس HTTP است.

6. URL های خود را بهینه کنید

گوگل صراحتا اعلام کرد: “ساختار URL سایت باید تا حد امکان ساده باشد.” URL های بیش از حد پیچیده می توانند با ایجاد تعداد غیر ضروری از آدرس های اینترنتی که به محتوای یکسان یا مشابه در سایت شما اشاره می کنند، برای خزنده ها مشکل ایجاد کنند. در نتیجه، ربات های گوگل ممکن است نتوانند تمام محتوای سایت شما را ایندکس کنند.

در صورت امکان، URL ها را می بایست با برداشتن پارامترهای غیر ضروری کوتاه کنید.

جهت افزایش سئو و بهینه سازی سایت حتما از کلمه کلیدی مورد نظر باید در آدرس(URL) همان صفحه استفاده شود. این یکی از راه های شناسایی محتوای درون آن صفحه و ارزیابی صفحه توسط گوگل و نشان دادن آن در نتایج جستجو است. طول URL نباید خیلی زیاد باشد ( کمتر از 100 کاراکتر)

همچنین به لحاظ خوانایی باید به گونه ای باشد که برای کاربران قابل درک باشد. این کار منجر به افزایش اعتماد کاربران و افزایش کلیک بر روی سایت می شود.

7. ساخت نقشه سایت بهینه (sitemap)

نقشه سایت همانند نقشه یک ساختمان است و جهت کمک به موتورهای جستجو و کاربران تهیه می گردد. یک لیست از صفحات وب سایت به همراه دستورالعمل هایی برای خزیدن موتورهای جستجو در سایت ارائه می دهد.

یک نقشه سایت XML بهینه شده باید شامل موارد زیر باشد:

  • هر محتوای جدیدی که به سایت شما اضافه می شود (پست های اخیر وبلاگ، محصولات و غیره).
  • بیش از 50000 URL نباشد. اگر سایت شما URL های بیشتری دارد، باید چندین نقشه سایت XML داشته باشید.

در بخش گزارش Coverage سرچ کنسول گوگل، می‌توانید بررسی کنید آیا در نقشه سایت XML شما خطایی وجود دارد یا خیر.

error در سرچ کنسول

8. فایل robots.txt بسازید

فایل‌های Robots.txt دستورالعمل‌هایی برای روبات‌های موتورهای جستجو در مورد نحوه خزیدن وب‌سایت شما هستند. هر وب‌سایتی دارای «بودجه خزیدن» یا تعداد محدودی از صفحات است که می‌توانند در خزیدن گنجانده شوند. بنابراین ضروری است مطمئن شوید که فقط مهمترین صفحات شما ایندکس می‌شوند.

از طرف دیگر، باید مطمئن شوید که فایل robots.txt شما چیزی را که قطعاً می‌خواهید ایندکس شود، مسدود نمی‌کند.

در اینجا چند URL نمونه وجود دارد که باید آنها را در فایل robots.txt خود مجاز نکنید:

  • فایل های موقت
  • صفحات مدیریت
  • صفحات سبد خرید و پرداخت
  • صفحات جستجو یا مرتبط
  • URL هایی که حاوی پارامترها هستند

در نهایت، باید مکان نقشه سایت XML را در فایل robots.txt قرار دهید. می‌توانید از ابزار گوگل بنام  robots.txt tester برای تأیید صحت کارکرد فایل‌تان استفاده کنید.

9. ریسپانسیو کردن و تاثیر آن در افزایش سئو

ریسپانسیو کردن سایت به معنی واکنشگرا بودن صفحات وب سایت در هنگام نمایش در دستگاه های دیگر از جمله تبلت و موبایل می باشد. در هنگام طراحی سایت باید به این امر مهم توجه شود و تمام صفحات سایت را از نظر واکنشگرا بودن بررسی نمود. امروزه طبق آمار بیشترین جستجوها و بازدید ها توسط موبایل صورت میگیرند. اصطلاح موبایل فرندلی (mobile-friendly)  که به نحوه صحیح نمایش صفحات وب در موبایل و تبلت اشاره می کند، یک معیار اصلی برای موتورهای جستجو جهت رتبه بندی محسوب می شود و روشی موثر در افزایش سئو سایت می باشد.

وب سایت واکنشگرا

10. برای سایت خود قسمت بلاگ را در نظر بگیرید

شما میتوانید یک بلاگ برای وب سایت خود ایجاد کنید و در آن اطلاعات مفیدی در زمینه کاریتان را که کاربران بدنبال آن هستند در اختیارشان قرار دهید. اینگونه می توانید به کاربرانی که در حوزه کاریتان هستند و یا بدنبال کسب اطلاعاتی درباره کالاها یا خدماتی که ارائه می کنید می باشند، اطلاعات بدهید.

اگر مطالب ارائه شده جامع و کاربردی باشد و بصورت دوره ای مقالات با کیفیت و جدیدی به آن اضافه شود، میزان بازدید سایت شما بالا می رود که روی سئو سایت بسیار تاثیر گذار است و ترافیک سایت شما را افزایش می دهد.

نکته ای که وجود دارد این است که بهتر است در خود وبسایت وبلاگی با آدرس sitename/blog در نظر بگیرید و در آن مقالات را بارگذاری نمایید و از ساب دامنه(SubDomain) برای وبلاگ استفاده نکنید. البته می توانید در سایت هایی غیر از سایت خود نیز وبلاگ داشته باشید و از آن سایت ها به سایت خود لینک ایجاد کنید(مثلا با گذاشتن ادامه مطلب و لینک آن به سایت خود). اینگونه تمرکز اصلی خود را بر روی وبلاگ سایت خود قرار داده و بر روی وبلاگ های خارج از سایت خود نیز به صورت دوره ای مطلب قرار دهید.

11. داده های ساخت یافته یا schema code اضافه کنید

داده های ساختاریافته به ارائه اطلاعات در مورد یک صفحه و محتوای آن به موتورهای جستجو کمک می کنند. در واقع یک موتور جستجو مثل گوگل توسط داده های ساخت یافته می تواند راحت تر به موضوع صفحه شما پی ببرد و اینگونه ارزش بیشتری به آن میدهد. این مسئله نحوه نمایش صفحه شما را در موتور های جستجو تغییر می دهد و باعث نمایش اطلاعات بیشتری (که به عنوان rich snippet نیز شناخته می شود) به کاربران می گردد. همچنین باعث افزایش احتمال کلیک کاربران شده و کلیک های بیشتر مطمئنا موجب افزایش رتبه سایت می گردد.

یکی از رایج ترین انواع داده های ساخت یافته، کدهای نشانه گذاری اسکیما (schema) هستند. انواع مختلفی از اسکیما کدها جهت ساختاردهی داده‌ها برای افراد، مکان‌ها، سازمان‌ها، کسب‌وکارهای محلی، بررسی‌ها و موارد دیگر وجود دارد.

با مراجعه به سایت  Schema.org می توانید تمام داده های ساختاری را مشاهده کرده و در پروژه خود بکار ببرید.

می‌توانید با مراجعه به آدرس های زیر از تولید کننده آنلاین اسکیما کدها استفاده کنید مانند:

داده ساخت یافته

12. متای توضیحات را بهینه کنید

متای توضیحات (Meta Description) در واقع همان توضیح در پایین آدرس سایت در صفحه نتایج جستجو می باشد و بیانگر خلاصه ای از محتوای درون صفحه می باشد. کاربران به این توضیحات دقت زیادی می کنند و از روی این توضیح ها متوجه می شوند که آیا مطلب مورد جستجوی آنها در این سایت قرار دارد یا خیر. بنابراین نوشتن یک متای توضیحات جذاب و مناسب با محتوا می تواند نرخ کلیک سایت را بالا ببرد.

13. بهینه سازی تگ عنوان (Title)

تگ عنوان یا Title Tag اولین چیزی است که کاربران در صفحه سرچ می بینند و از روی آن تصمیم می گیرند که وارد سایت شوند. بنابراین در نوشتن این عنوان باید دقت نمود تا از جذابیت و در عین حال صداقت برخوردار باشد.

14. بهترین هاست را انتخاب کنید

در انتخاب هاست یا میزبان بایستی دقت کنید. هاست در واقع به فضای مجازی بر روی سرویس دهنده وب گفته می شود که اطلاعات و فایل های وب سایت شما در آن قرار گرفته و از وب سایت شما میزبانی میکند.

بنابر این هاستی را انتخاب کنید که فاکتور های امنیتی را رعایت کرده و از سرعت و پشتیبانی خوبی برخوردار باشد. دارا بودن آنتی DDoS (جلوگیری از حملات DOS) و میزان UpTime بالا (میزان سرویس دهی بالا) مواردی هستند که به بهبود کیفیت سایت منجر می شوند.

15. ایجاد ناوبری سایت (Website Navigation)

ناوبری سایت فاکتور مهمی در طراحی سایت و سئو می باشد و لینکهایی هستند که تمام صفحات وب سایت را بهم متصل می کنند. اینگونه مسیر حرکت ربات های گوگل و کاربران در سایت مشخص می شود.

از جمله مزایای این ویژگی راحتی کاربران برای پیدا کردن اطلاعاتی است که به دنبالش میگردند و هنگامیکه کاربر در مطالب سایت سردرگم شود با دیدن نوار ناوبری راهش را پیدا می کند و در صورت نبود آن ممکن است مسیرش را گم کند.

استفاده از نوار ناوبری باعث افزایش رضایت کاربران از سایت ما و بازگشت دوباره آنها به سایت ما می شود. این ویژگی همچنین به چرخش درست خزنده ها (رباتها)ی موتورهای جستجوگر در صفحات سایت و همچنین یافتن صفحات جدید در سایت کمک می کند.

ناوبری(navigation) سایت

16. افزایش سرعت لود شدن سایت برابر با افزایش سئو

بالا بودن سرعت سایت باعث افزایش رضایتمندی کاربران و در نتیجه افزایش سئو سایت خواهد شد و این تجربه کاربری را بهبود می بخشد. چرا که اگر سرعت سایت پایین باشد کاربران باید منتظر بمانند تا صفحه مورد نظر لود شود و این برایشان خسته کننده است. بنابراین فورا آن سایت را بسته و به سراغ سایت دیگری میروند. با ترک سریع صفحات توسط بازدیدکنندگان، موتورهای جستجو نسبت به سایت بدبین شده و رتبه آن را کاهش می دهند.

پایین بودن سرعت سایت می تواند عوامل زیادی داشته باشد. از جمله هاست و سرور، مرورگر، تم یا قالب سایت، تبلیغات و آگهی، عکس ها، ویدئو ها، کدها و… . با شناسایی مشکل و رفع آن میتوان سرعت سایت را افزایش داد و طی فواصل زمانی مشخصی آنرا مجدد ارزیابی نمود.

17.فعالسازی برد کرامب (Breadcrumbs) سایت

داده های ساختاریافته به ارائه اطلاعات در مورد یک صفحه و محتوای آن به موتورهای جستجو کمک می کنند. در واقع یک موتور جستجو مثل گوگل توسط داده های ساخت یافته می تواند راحت تر به موضوع صفحه شما پی ببرد و اینگونه ارزش بیشتری به آن میدهد. این مسئله نحوه نمایش صفحه شما را در موتور های جستجو تغییر می دهد و باعث نمایش اطلاعات بیشتری (که به عنوان rich snippet نیز شناخته می شود) به کاربران می گردد. همچنین باعث افزایش احتمال کلیک کاربران شده و کلیک های بیشتر مطمئنا موجب افزایش رتبه سایت می گردد.

یکی از رایج ترین انواع داده های ساخت یافته، کدهای نشانه گذاری اسکیما (schema) هستند. انواع مختلفی از اسکیما کدها جهت ساختاردهی داده‌ها برای افراد، مکان‌ها، سازمان‌ها، کسب‌وکارهای محلی، بررسی‌ها و موارد دیگر وجود دارد.

با مراجعه به سایت  Schema.org می توانید تمام داده های ساختاری را مشاهده کرده و در پروژه خود بکار ببرید.

می‌توانید با مراجعه به آدرس های زیر از تولید کننده آنلاین اسکیما کدها استفاده کنید مانند:

سخن پایانی

سئو تکنیکال و On-Page SEO یکی از مباحث پایه ای و اولیه در سئو سازی وب سایت است. یک شرکت دیجیتال مارکتینگ عالی می تواند اطمینان حاصل کند که این چک لیست بدرستی در سایت شما رعایت می شود. با کارشناسان ما در شرکت وبلوکس تماس بگیرید و از مشاوره رایگان ما بهره مند شوید.

مطالب مرتبط

بدون دیدگاه

ارسال دیدگاه

اطلاعات تماس

تلفن : 65248360- 021

همراه: 09129743188

contact@webloux.com

شهریار، خیابان ولیعصر، میدان امام خمینی، خیابان محسنی، جنب بانک سامان، کوچه آبشار، پلاک 115، طبقه 3، واحد 1

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید